mariaviola

Alla inlägg den 20 december 2010

Av Maria Viola - 20 december 2010 12:43

Förlossningen och Isabel


7 veckor har gått sen min dotter föddes den första november. Jag tycker hennes födelsedatum är coolt, 101101, och den sista october hoppades jag därför att hon skulle vänta något dygn. 7 veckor och jag är äntligen redo att börja blogga igen.


Isabel föddes på södertälje sjukhus, vägde 3610g och var 51,5 cm lång.

När väl värkarna satte igång kl 10 på kvällen den sista october gick det snabbt och de kom direkt med fem minuters mellanrum. Jag valde efter många timmar i smärta att ta epiduralbedövningen som värkade lagom över frukost innan värkarna blev lika kraftfulla igen:( Bummer! Kl 11.59 föddes hon och det var på tiden efter en timmes krystande.


Isabel mådde bra när hon kom ut och vi fick en mysig stund tillsammans men mina blödningar vill inte stanna upp så de ger mig först en medicin för att livmodern ska dra ihop sig och senare två andra för att stoppa blödningen. Nästa test kommer då jag reagerar på medicinen, svullnad i halsen och kan inte andas.


Allt gick bra och det som tog mig genom smärtan var att veta att Isabel var trygg och mådde bra i sin pappas armar. Jag skulle absolut har gjort det tusen gånger om för att få ha henne hos mig.


Sedan Isabel föddes har jag lärt mig två saker:


1. villkorslös kärlek till mitt barn,


2. att jag inte egentligen hade en aning om var smärta var innan hon föddes.


Nu har veckorna gått snabbt och min flicka växer bra. Amningen har hitintills inte varit något problem och hon är så snäll:D


7 veckor gammal och mamma och pappa


Nu är hon 7 veckor gammal på dagen, och ligger och sover. Hon är vaken mer och mer, följer saker med blicken och ler. Jag är så stolt över min tjej :) 


Så fort hon skriker är jag där även fast alla säger att man inte ska skämma bort dem med att lyfta upp dem direkt men jag kan inte höra henne gråta utan att trösta henne.


Många säger att det är tufft för förhållandet att vara småbarnsföräldrar men det tycker inte jag. Jag vet inte vad Jonas känner angående saken men jag är fullt nöjd med att sätta mitt moderskap i första hand och sedan romantiken, så vi har det bra :)


Sex första gången efter 7 veckor. Kanske lite utmanande att skriva så här då säkert släkt och vänner läser men det var underbart! Hoppas du inte blir sur Jonas... Det behövdes och släppte på mycket spänningar. Jag har hört att så många tappar sexlusten helt efter efterförlossningen för en tid... Kanske gäller det inte mig då jag normalt slipper vara uppe med min dotter hela nätterna och vara helt slut hela tiden. Självklart är det inte samma sak längre och svårt att finna tid till romantik men gnistan finns kvar ;)


Vi har haft förkylningar om vart annat i tre veckor nu och Isabel är ganska snorig. Jag hoppas hon blir bättre till julafton. Hennes mormor har köpt en vacker röd sammetsklänning till henne med silverprickar men trots det så tror jag inte att hon kan bli vackrare än vad hon är.


Tack för mig och ha en trevlig dag till alla där ute! Jag hoppas att allt går bra i julstöket.


God jul ifall vi inte hörs innan dess.


Ciao! 





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards